Hoppa till innehåll

Foto

Bubbla 67a går dåligt

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

Ludde

Ludde

Pro

• Forummedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 60 inlägg
  • LocationVarberg

Imorse när jag skulle åka till jobbet gick det inte att få igång bubblan. En 67a med 1500 motor, hade igång den och körde senast igår.
Kan det bero på att det är fuktigt ute?
Den drar runt och har batteri men den tänder liksom inte.

Den har gått väldigt ryckigt men det har lugnat sig när den blivit varm, antagit att det varit förgasar strul?
Fördelarlocket är nytt och kablarna tror jag är nya med! 
Vad ska jag kolla först?

Så jävla typiskt när man lovat jobbarkompisen att åka med till jobbet! Han fick gå och jag fick cykla.. I regnet

Får inte bubblan till att gå riktigt bra.

Rengjort förgasaren, rengjort luftfiltret och fyllt på med ny olja, nya tändstift, nya tändkablar.

Den ryckiga gången försvann men nu får jag den inte till att gå rent, försökt ställa tändningen men vet inte om det blir rätt.

Har två märken på min remskiva och om jag fattat det rätt så är första hacket 7,5 grader och det andra TDC?
Vrider den till det första hacket så den står i linje med blockskarven. Sen fäster jag test lampan på den ena tändspolekontakten och vrider fördelaren tills lampan lyser.
Eller gör likadant fast kopplar tändingställningslampan och sen vrider fördelaren tills den lyser upp hacket på remskivan i lod med skarven.
Är detta rätt?
Har en Solex 30 PICT-1 och har aldrig skruvat förgasare innan men detta verkar vara den enklaste?
Startar och går på tomgång men rycker som fan när man kör.
Någon som har några ideér eller tips?

Kapten

Kapten

Pro

• Medlem 2017
  • 712 inlägg
  • LocationHisingen Island
Kolla så den får bränsle.

Liknade hände mig för något år sen, funka felfritt dagen innan nästa inte alls.
Då hade jag fått skit i förgasaren

Ludde

Ludde

Pro

• Forummedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 60 inlägg
  • LocationVarberg

Kolla så den får bränsle.

Liknade hände mig för något år sen, funka felfritt dagen innan nästa inte alls.
Då hade jag fått skit i förgasaren

Okej! Hur gör jag det lättast?

Fick igång den nu med startgas.

Den går ryckigt som fan, även efter att man kört motorn varm.
Rengöra förgasaren och se över tändningen?

Vred lite lätt på fördelarlocket och lossade/satte tillbaka kablarna! Sprutade lite startgas och då hoppade den igång

Kapten

Kapten

Pro

• Medlem 2017
  • 712 inlägg
  • LocationHisingen Island
Ta av luft burken,
Tryck på gasen och se ifall du hör och ser bränsle rinna ner

Här en genomgång av förgasaren
http://www.bubbla.net/index.php?TYPE=forum&ID=frgasare__genomgng_och_justering

Ludde

Ludde

Pro

• Forummedlem
  • 60 inlägg
  • LocationVarberg

Rengjort förgasaren, luftfiltret, fyllt på olja i filtret, byt tändstift och tändkablar. Även ställt in brytarspetsen så nu går den rätt bra! Tack för hjälpen

Ludde

Ludde

Pro

• Forummedlem
  • 60 inlägg
  • LocationVarberg

Får inte bubblan till att gå riktigt bra.

Rengjort förgasaren, rengjort luftfiltret och fyllt på med ny olja, nya tändstift, nya tändkablar.

Den ryckiga gången försvann men nu får jag den inte till att gå rent, försökt ställa tändningen men vet inte om det blir rätt.

Har två märken på min remskiva och om jag fattat det rätt så är första hacket 7,5 grader och det andra TDC?
Vrider den till det första hacket så den står i linje med blockskarven. Sen fäster jag test lampan på den ena tändspolekontakten och vrider fördelaren tills lampan lyser.
Eller gör likadant fast kopplar tändingställningslampan och sen vrider fördelaren tills den lyser upp hacket på remskivan i lod med skarven.
Är detta rätt?
Har en Solex 30 PICT-1 och har aldrig skruvat förgasare innan men detta verkar vara den enklaste?
Startar och går på tomgång men rycker som fan när man kör.
Någon som har några ideér eller tips?

PPR Micke

PPR Micke

Vw älskare och Räser

• Forummedlem
  • 777 inlägg
i denna bok står det hur det skall vara http://www.fahrvergn...637-rephandbok/ (tändning även förgasar instälningar)
Troligvis har du skit i tanken som flyttar sig till pumpen och så vidare till förgasaren
Vet inte om det är optimalt men jag sätter alltid dit ett Pappers filter innan bränsle pumpen(ad bildelar typ 20kr ( där röret kommer upp från tunnelen )
Om man använder bränslefilter som har nätfilter så brukar skiten gå igenom ett sådant
Om den går försnålt så är det ett munstycks byte som gäller (ut med ett stift och kolla är det vitt så är det försnålt skall vara choklad brunt )
/// M

Ludde

Ludde

Pro

• Forummedlem
  • 60 inlägg
  • LocationVarberg

i denna bok står det hur det skall vara http://www.fahrvergn...637-rephandbok/ (tändning även förgasar instälningar)
Troligvis har du skit i tanken som flyttar sig till pumpen och så vidare till förgasaren
Vet inte om det är optimalt men jag sätter alltid dit ett Pappers filter innan bränsle pumpen(ad bildelar typ 20kr ( där röret kommer upp från tunnelen )
Om man använder bränslefilter som har nätfilter så brukar skiten gå igenom ett sådant
Om den går försnålt så är det ett munstycks byte som gäller (ut med ett stift och kolla är det vitt så är det försnålt skall vara choklad brunt )
/// M

Jag har följt anvisningarna enligt den boken och även videos på youtube men får det inte riktigt att lira ändå. 
Spelar det någon roll att tändinställningslampan är för 12volt? Min bil har ju 6 volt system.

Jag har inte bytt munstycke och när jag skaffade bilen så gick den bra. Men kanske kan behövas justeras där ändå?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar