Hoppa till innehåll

Foto

Typ 1 59:a

• Vänligen logga in för att kunna svara
760 svar till detta ämne

Hoffa77

Hoffa77

Pro

• Forummedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 482 inlägg
128.jpg

Bifogad tummbild(er)

• 149.jpg
  • 372.jpg

Hoffa77

Hoffa77

Pro

• Forummedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 482 inlägg
Go kväll!

Här kommer ett försök till en projekttråd. 
Hittade denna 59:a utanför Skara i helgen. Enligt "mäklaren" har denna bil stått uppallrad i bakändan sedan -75. Läkage i stötstångsrören var tydligen orsaken. Ägaren fixade aldrig till den, utan den blev stående. Av naturliga skäl så hade det mesta i hjul/bromsar kärvat ihop genom åren. Så vi fick vinscha upp den på trailer kombinerat med en domkraft som samtidigt hissade upp framhjulen. Rätt lätt att få upp, men ett h-lvete att få av. Ryggskottet blev inte bättre, om jag säger så...

Gällande plåt & platta så ser det än så länge väldigt bra ut. Vilket slutresultat jag siktar på är inte klart. Rookie som man är, kommer jag att lära mig under resans gång. Det kommer säkert en eller annan "dum" fråga till er mer kunniga om hur & varför jag ska göra vissa saker. 

Men det första jag tänker göra är att plocka av karossen. Gå över plattan och se vad man kan göra med motorn. Nej, det kommer inte bli något herre-jösses-motor.... Om det går att använda orginalblock mm så kommer jag att försöka med det. Motornr. är 3 406 811. Och vad jag kan se i mina böcker så är det orginalmotorn från -59 (?)

Färgen på bilen är L14, Mignonette grön. Tankar som snurra i skallen är att ha den samma gröna färg upptill och vit/krämvit nertill. Men det hinner säkert ändra sig under resans gång. 

Som sagt så är jag en nybörjare på detta, trots att det är min sjätte bil. Men jag har aldrig jobbat så här från grunden tidigare. Så jag är ödmjuk inför uppgiften. ...

David

David

Web-Admin

• Forummedlem
  • 3 304 inlägg
  • LocationGöteborg

Fasen vad skoj, grattis till fyndet! :)

Ska bli riktigt kul att följa och den ser ju ut att vara riktigt solid i karossen på bilderna.

Jeppe

Jeppe

Arb Grupp,Admin

• Administrators
  • 3 885 inlägg

Ser ju riktigt fin ut Hoffa "Grattis"  ... Nu vill vi ha mycke goa bilder .....   Inredningen hur var den ?

Lever livet i en "Bubbla"

martinschild

martinschild

Pro

• Administrators
  • 1 663 inlägg
  • LocationTorslanda

Nice :) blir spännande att följa ...

The creative adult, is the child who survived

Howlin

Howlin

Kontaktperson,Admin,Arb Grupp

• Administrators
  • 7 354 inlägg
  • LocationKungsbacka
Härligt med ett nytt projekt på forat:)
Och grattis!

Howlin!

Hoffa77

Hoffa77

Pro

• Forummedlem
  • 482 inlägg

Tackar! 

Inredningen var.... med tanke på åldern.... rätt fin. Tanken är ju att klä om stolar och baksäte. Verkar som en mus hade huserat i förarstolen. Innertaket var väl inte det vackraste jag har sett. Men även där är tanken nytt. Ambitionen finns, sen är det väl bara plånboken som sätter stopp...  :pickeat:

baksäte.jpg

Baksäte 2.jpg

Stolar ur.jpg

Jeppe

Jeppe

Arb Grupp,Admin

• Administrators
  • 3 885 inlägg

De blir fint & ibland så räcker de med en redig tvätt bara :superblue: ...Följer din tråd med spänning....

David

David

Web-Admin

• Forummedlem
  • 3 304 inlägg
  • LocationGöteborg

De där jäkla mössen gillar ju innertakets nederkant där bakom sätet, tror samtliga av de bubblor jag röjt i har varit dåliga just där. :cry:

Hoffa77

Hoffa77

Pro

• Forummedlem
  • 482 inlägg

Lossat alla bultar mellan kaross & platta. Så nu vilar karossen tills karossvagnen är byggd...

fronten.jpg

Fick hjälp av grabben idag. Barnarbete är billigt... (en isglass)

Alex dammsuger.jpg

Hittade en rostlagning när jag lossade bultarna under plattan på höger sida bak. Även framför höger bakskärm har det spacklats en del. Ett klassiskt ställe, antar jag. Annars är plattan mycket bra.

Rosten.jpg

Första skärmen avplockad. Vad jag har sett än så länge på skärmar så ser de rätt ok ut. Något hål i nederkant, men det tror jag går att åtgärda.

Skärm av.jpg

En första (dumma) fråga. När jag kollar runt på hur folk gör i olika forum, Boxerville, typ1.com, KCW, vårat forum etc. så verkar det finnas många olika sätt att behandla ex. plattan. POR15, hammarlack, 2K, Hagmans rostskydd & primer etc.... Vad är "rätt"? 

David

David

Web-Admin

• Forummedlem
  • 3 304 inlägg
  • LocationGöteborg

Härligt någon annan som jobbar också! :)

Por15 gillar många men iom. att det är ganska dyrt och vad jag vet inte säljs i Sverige så hoppade jag det.

Jag kör Hagmans Stålplast Primer CA, 2K (epoxy) och sedan en 2K topcoat på det.

Bästa priset jag hittat är på Verktygsboden, där kostar 0,8L Stålplast Primer 243kr vilket är över en hundring billigare än på Lackman.

Läste en tråd på camaroklubben där en riktigt duktig gubbe körde efter det receptet och jag tänkte duger det åt honom så funkar det 

för mig också ;) Här är tråden: http://www.camarofor...ic.php?id=11371

Fasen vad frisk bilen såg ut!

Ett riktigt bra utgångsobjekt. 

Howlin

Howlin

• Administrators
  • 7 354 inlägg
  • LocationKungsbacka

En första (dumma) fråga. När jag kollar runt på hur folk gör i olika forum, Boxerville, typ1.com, KCW, vårat forum etc. så verkar det finnas många olika sätt att behandla ex. plattan. POR15, hammarlack, 2K, Hagmans rostskydd & primer etc.... Vad är "rätt"?

,

Jag hade snackat med en kille som jobbsr med det.
Jag känner en kille som jobbar med detta och gjort i många år.
Han var med på nyheterna på Tv4 bla..

Företaget ligger i frölunda.

Pm'a mig....

Howlin!

David

David

Web-Admin

• Forummedlem
  • 3 304 inlägg
  • LocationGöteborg

Kolla länken så ser du att detta är rätt ;)

Howlin

Howlin

• Administrators
  • 7 354 inlägg
  • LocationKungsbacka

Kolla länken så ser du att detta är rätt ;)

Förstår inte,är detta en yrkesman?

Moderna bilar idag är lackade med helt"vanlig" lack under och ett tunt dåligt täckande lager.

Det yrkesmännen gör är att dom tar bort det som ligger från fabrik och lägger på "sitt".

Jag tror inte man behöver överarbeta underredet då det endast rullar 500-1000 i sommarklimat.

Det skadar nog inte att snacka med en kille som har koll på det senaste på marknaden;)

Howlin!

David

David

Web-Admin

• Forummedlem
  • 3 304 inlägg
  • LocationGöteborg

Det är ju två-tre lakerare som diskuterar i tråden och som delar med sig av lite fler tips. Ingen verkar ha några synpunkter på utförandet, men om någon har invändningar på hur han gör skulle jag gärna vilja veta det då jag har hans tråd som facit. ;)

Läs hela byggtråden, det är en grym renovering: http://forum.musclec...read.php?t=1219

Hoffa77

Hoffa77

Pro

• Forummedlem
  • 482 inlägg

Tackar! Jag ska läsa och begrunda...  :read:

Första laddningen med delar är beställd  :dancer:

Howlin

Howlin

• Administrators
  • 7 354 inlägg
  • LocationKungsbacka

Det är ju två-tre lakerare som diskuterar i tråden och som delar med sig av lite fler tips. Ingen verkar ha några synpunkter på utförandet, men om någon har invändningar på hur han gör skulle jag gärna vilja veta det då jag har hans tråd som facit. ;)

Läs hela byggtråden, det är en grym renovering: http://forum.musclec...read.php?t=1219

Ok,flummade igenom snabbt;)

Howlin!

Jeppe

Jeppe

Arb Grupp,Admin

• Administrators
  • 3 885 inlägg

Bottenplattan ser ju kanoners ut ..... 

Ja frågade också på färg till plattan engång i tiden   .... Kanske kan vara matnytigt ..

http://www.fahrvergn...-bottenplattan/

PPR Micke

PPR Micke

Vw älskare och Räser

• Forummedlem
  • 777 inlägg
Fega inte ur nu
Om du vill göra det riktigt så zink spruta plattan
Det finns en firma i Trollhättan som gör sådant
Jonas N gjorde det på sin 62a blev skitbra
De brukar bli billigare än att spruta med 2K lack och den överlever för allt som kallas rost

Howlin

Howlin

• Administrators
  • 7 354 inlägg
  • LocationKungsbacka
Mycket interesant diskusion,blästra skiten,byt d som e dåligt.
Lägg en riktig billack(2k),underredsbehandla.
Han behöver väll inte konservera plattan;)

Howlin!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar