Hoppa till innehåll

Foto

Ghia 71 första vintern

• Vänligen logga in för att kunna svara
210 svar till detta ämne

Jois

Jois

Kassör

• Medlem 2018
  • 716 inlägg
  • LocationTorslanda
Jag tar och startar upp en projekttråd för min renovering i vinter. Jag fick ju för mig i våras att köpa en veteranbil. Tänkte det måste vara kul att skruva lite och åka på lite träffar, Svågern är ju VW frälst så valet att det skull en VW var ju lätt och jag tycker nog att Ghian är lite rolig. Så en dag under semestern tänkte man,vad ska vi göra imorgon ... det ska regna... tanken for upp ... Vi åker till Åhus och tittar på en bil..

Bilen är helt ny importerad från USA och bara reg besiktigad.
Status vid köptillfället var väl
Kaross/chassi = rostfritt men FUL i lacken och ganska spacklad.
Inredning= okay, fräck växelspak
Motor= Dubbla Solex 40 antagligen trimmad gick ojämnt
El system= Katastrof
Framvagn= osänkt lite sletna leder mm
Däck /fälg= Eight spoke men gula med värdelösa däck
Bromsar=Bra

Med detta i tankarna och att det måste ju vara kul och skruva lite(vem vill ha en färdig bil) så får jag syn på nummerplåten

DSC00211.jpg

Sagt och gjort... Jag ägde en Ghia 71

2011-08-03 12.00.21.jpg

Tanken från börjar på vinters jobb var.
Ha en fungerande bil nästa vår som man inte skäms för...
Tanken nu .... Hm får jag ihop den igen?

// Jois
Karmann Ghia 71
Baybuss -75

David

David

Web-Admin

• Forummedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 304 inlägg
  • LocationGöteborg
Fin bil, ska bli kul att följa!
Gillar visdomsorden på nummerskyltshållaren. :)

Howlin

Howlin

Kontaktperson,Admin,Arb Grupp

• Medlem 2018
  • 7 331 inlägg
  • LocationKungsbacka
D blir nog bra det här...vilket stuk har du tänkt dig? Behålla original? Resto? Race? Rod?
Gör nu inte som många andra utan gör som det står på reg skylten "If it feels good,do it"...

Skall bli kul o se den växa fram...

Howlin!

Jeppe

Jeppe

Arb Grupp,Admin

• Medlem 2018
  • 3 861 inlägg
Grymt fin bil ...Tråden ska följas med glädje :) .. Hoppas vi får se fler trådar ... Själv så blir de ju bara oljebyten för min del så de är ju inte mycke att göra en tråd av :lol: :lol: :lol:

Lever livet i en "Bubbla"

Franco Von Kustom

Franco Von Kustom

Pro

• Forummedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 463 inlägg
  • LocationKärna - Rebel Road GBG
Ghia är fet!!! Do it! ;)

Typ 1 - 67 /// Typ 2 - 75
Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free
Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap http://www.neverdietattoo.com
Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth http://www.westcoastkickboxing.se

Jois

Jois

Kassör

• Medlem 2018
  • 716 inlägg
  • LocationTorslanda
Efter inköpet funderade man ju lite på vad jag skulle göra nu så besiktiga så bilen blir laglig en månad :) blev planen.
Dock hade besiktningskvinnan en väldigt bra dag, resultatet blev bara 1 poäng (trasig blinkis) fastän jag hade t.ex. pluggat vevhusventilationen så att motorn sköt ut massor av olja inne i besiktningshallen och att CO halten inte gick att läsa. Men jag klagar inte.

Så den lite reviderade vinterplanen blev

Sänka framvagnen
Lacka om fälgarna
Få motor till att gå bra.
Lacka om motor utrymmet
Dra om lite el
Räta gångjärnen till motor luckan
Ta bort Gulfärgen på motorn,
Skaffa nytt avgassystem
Flytta
Bygga tvättstuga

Den saknade kylplåt fram och gummilisten så att ta ur motorn var ju ett måste och sen ville man ju även veta vad man äger för något såklart.. Så det var en självklar början.
Sagt och gjort motor ur och lite kollad

Reseptet var när jag titta efter
2x solex 40
1776 cc
Toppar 40/35,5
Lättat svänghjul
Eagel W110 kam
Allt ser såg tämligen nytt ut men tyvärr ganska mycket glapp i svänghjulet och jag vill nog ha en motor som funkar lite bättre på låga varv så jag fortsatte och nu ser motorn ut såhär

DSC00206.jpg

Sen var det bara att fortsätta med framvgnen som nu mer ligger lite bredvid bilen

DSC00203.jpg

Elen inte riktigt klar än :D säger bara en sak om elen... Gossen som pillade med den gorde ju inget vidare bra jobb. Jag gillar inte strömtjuvar men de är bättre än virning och eltäjp

DSC00208.jpg

Och motor utrymmet är påbörjat eftersom jag tröttnade lite på svart underedsmassa som jag antar att det var det var målat med :angry:

DSC00205.jpg

Så det som ligger närmast förestående är att få ihop motorn (eller åtminstone komma fram till vilka delar som går att använda) ta isär framvagnen och skicka den ´till Skåne (svågern) för svetsning och inpressning av nya leder. Jag är nog inte stressad än då det är långt till maj men den har blivit i många delar fort.

Svaret på din fråga Howlin är nog att jag lägger fokus på att få en så bra motor och väghållning som möjligt. Den kommer sänkas fram och på med lite lägre profil på däcken i första läget ..

Lacken får fortsätta att vara ful i några år till

// Jois
Karmann Ghia 71
Baybuss -75

Howlin

Howlin

• Medlem 2018
  • 7 331 inlägg
  • LocationKungsbacka
sweet...

Howlin!

Jeppe

Jeppe

Arb Grupp,Admin

• Medlem 2018
  • 3 861 inlägg
Blir riktigt grymt de här .... Alitigt tråkigt att få bort gammal färg men jävulskt skönt när de är gjort ,,,så de är bara att kämpa på ,,

Va blir de för färg på fälgarna ,,,,

lasslo

lasslo

Pro

• Forummedlem
  • 115 inlägg
  • LocationBarsebäck
Ha, nu kan jag hålla koll på dig via webben oxå :)

Ser bra ut... Men det blir fort vår ;)

Trevlig sida ni har förresten :)

Mvh Lasse(svågern)

PPR Micke

PPR Micke

Vw älskare och Räser

• Forummedlem
  • 777 inlägg

Mvh Lasse(svågern)

Lasse du fär nog åka upp med piskan senare i vinter ;) ;)
/// M

Howlin

Howlin

• Medlem 2018
  • 7 331 inlägg
  • LocationKungsbacka

Mvh Lasse(svågern)

Välkommen!!

Howlin!

Jois

Jois

Kassör

• Medlem 2018
  • 716 inlägg
  • LocationTorslanda
Ja då var beställningarna på delar till motorn skickat....
Nu hoppas vi bara på leverans i tid.. Blir mycket nytt när man sitter och drömmer... Ny vev,ny kam , nya toppar... Nästan gratis

// Jois
Karmann Ghia 71
Baybuss -75

Jois

Jois

Kassör

• Medlem 2018
  • 716 inlägg
  • LocationTorslanda

Lasse du fär nog åka upp med piskan senare i vinter ;) ;)
/// M

Om man bortser från ordet piskan så håller jag med dig Micke att Lasse är välkommen upp... Alla som jobbar får drika whiskey :)

// Jois
Karmann Ghia 71
Baybuss -75

lasslo

lasslo

Pro

• Forummedlem
  • 115 inlägg
  • LocationBarsebäck
Nu är framvagnen sänkt, så nu är det iaf inte mitt fel om bilen står på pallbockar när vårsolen värmer :)

Jag kommer upp framåt våren, kan ju piska med en hand och dricka whiskey med den andra...

Jois

Jois

Kassör

• Medlem 2018
  • 716 inlägg
  • LocationTorslanda

Nu är framvagnen sänkt, så nu är det iaf inte mitt fel om bilen står på pallbockar när vårsolen värmer :)

Jag kommer upp framåt våren, kan ju piska med en hand och dricka whiskey med den andra...

Du är välkommen

Undra vad nu jag ska skylla på när bilen inte blir klar? <_< ...

Nu har jag ju i varje fall det mesta till motorn fixat,, '
receptet blir

Dubbla Solex 40
CB 044 40/35,5 toppar
90.5mm cylindrar
76mm vev
Kam CB 2235(CAM ONLY T/1 - 270 ADV. DUR./ 236 DUR. @ .050/ .374 LIFT @ CAM/ .411 LIFT W/1.1:1)
Det blev även ny oljepump, extern sump, termostat till extern oljekyl, typ alla slitdelar till motorn samt sänksatser och nya spindelleder mm.
Jag hade ju lite flyt när jag var tvungen att åka till USA på jobbresa i fyra dagar… 220$ i övervikt men det var det värt :) ….

Annars har det väl inte hänt jätte mycket sedan Onsdagsfikan… Jag har skrapat lite färg på bromsskivor mm (killen som hade bilen innan var ju galen i gult och underredsmassa).. Men nu när framvagnen är sänkt och de nya lederna ska pressas i under mellandagarna så ska man nog snart kunna börja med hopsättningen. Har även fått lånat i ett ormbo och dämp. Hoppas la snart på att få fart på målandet..

Är det någon som har ett bra tips om vart man ska vända sig om man vill köpa lite billack, grundfärg, värmebeständig färg till ormbo mm i GBG.

// Jois
Karmann Ghia 71
Baybuss -75

Howlin

Howlin

• Medlem 2018
  • 7 331 inlägg
  • LocationKungsbacka
Denna diskussionen om färg har vi haft tidigare:) Har själv testat ett gäng med färger men d blir så jävla varmt vid och runt kolectorn så ingen färg vill sitta kvar.
Pulver lack kanske håller,dyrt som satan antar jag...

Billack kan jag lösa om du vet vad du skall ha,spies hecker's sortiment.....

Howlin!

PPR Micke

PPR Micke

Vw älskare och Räser

• Forummedlem
  • 777 inlägg
Trollhättans metallsprutning har prylar för sådant som klarar raketutblås +3500g c
/// M

Jeppe

Jeppe

Arb Grupp,Admin

• Medlem 2018
  • 3 861 inlägg
Tips på bra firma när de gäller färg ...Kan varmt rekomendera.

Lackman Göteborg
Backa bergögata 15
422 46 Hisings Backa
Tel: 031-52 10 80
Fax: 031-52 10 81
Mail: Info@lackman.se

David

David

Web-Admin

• Forummedlem
  • 3 304 inlägg
  • LocationGöteborg

Tips på bra firma när de gäller färg ...Kan varmt rekomendera.

Lackman Göteborg
Backa bergögata 15
422 46 Hisings Backa
Tel: 031-52 10 80
Fax: 031-52 10 81
Mail: Info@lackman.se

Dit ska jag idag och köpa 2K epoxygrund ... :)

Thomas

Thomas

Pro

• Medlem 2018
  • 1 538 inlägg
  • LocationGBG
Va där å hämta lite färg i dag med :P

VW Typ 1 1302 - 72

/__\
(o\ ! /o)
  ''     ''

0 användare läser detta ämne